Seminarie "Gedragswijziging : bewustmaking rond het rationeel energiegebruik"
In het algemeen wordt geschat dat met een geslaagde bewustmakingscampagne 10-15% energie kan worden bespaard met bijna geen financiële investering.
Oude gewoonten veranderen is echter niet altijd gemakkelijk. Het is dus van essentieel belang goed na te denken alvorens een bewustmakingscampagne op te zetten: uw doelgroep kennen (motiveringsbarrières en -hefbomen, leeftijd, enz.), bewustmakingsinstrumenten kiezen die aangepast zijn aan uw publiek, de fasen van de bewustmakingscampagne bepalen, evaluatie-indicatoren vaststellen, enz.
Dit seminarie van een volledige dag zal 's morgens de theoretische grondslagen van de gedragswijziging behandelen, maar ook talrijke voorbeelden uit het veld die BRUXEO heeft verzameld, met name in het kader van de ondersteuning door haar energiedienst.
In de namiddag zal de theorie in praktijk worden gebracht door te experimenteren met verschillende bewustmakingsinstrumenten en een oefening in subgroepen over hoe een bewustmakingscampagne in uw instelling kan worden uitgevoerd.
De sprekers en moderators van dit seminarie zijn Kelly Timperman (NL/FR) en Muriel Jadoul (FR), energieadviseurs van BRUXEO. Zij helpen al een aantal jaren social profit-organisaties bij hun bewustmakingscampagnes.
Programma
Programme NL.jpg

Praktische informatie
- Wanneer? Vrijdag 15 januari 2026, van 9u tot 16u.
- Waar? Bij BRUXEO, Handelskaai 48 b3A - 1000 Brussel
- Kostprijs? Gratis maar verplichte voorafgaande inschrijving. Aangeboden lunch.
- Doelpubliek? Brusselse social profit sector en publiek : directeurs, technisch verantwoordelijken, preventie- en milieuadviseurs, iedereen die een bewustmakingscampagne wilt voeren...
- Taal? De opleiding wordt in het Frans gegeven, maar het opleidingsmateriaal is beschikbaar in het Nederlands. Een van de sprekers is tweetalig en zal de oefening en workshop in de namiddag in het Nederlands animeren.
Inschrijving